الثلاثاء، 25 أكتوبر 2022

ازاي تكتب خطة بحثك ؟ Research Proposal

 ازاي تكتب خطة بحثك ؟ Research Proposal

في البداية لازم تعرف يعني ايه رسالة علمية ؟
الرسالة العلمية دي هي عباره عن مجموعه من الوثائق اللي بتحتوي ع مجموعة من الأبحاث , بحيث اني اثبت في الرسالة دي مشكلة وطريقة لحل المشكلة دي واكتبها بصوره منظمة في اطار المعطيات والنظريات والفروض والادله والبراهين .
طيب دلوقتي لازم تسأل نفسك كام سؤال ؟؟
1- WHY ؟ انا ليه هعمل الرسالة دي ؟
2- WHAT ؟ ايه هو الهدف واهمية البحث بتاعي ده !
3- WHERE ؟ لازم احدد المكان اللي هعمل عليه موضوع بحثي ده .
4- WHEN ؟ لازم تحدد الوقت اللي هتشتغل فيه البحث
5- HOW ؟ ازاي انا هعرض موضوعي البحثي ده
* بعد ما تسأل نفسك وتجاوب ع الأسئلة دي ..
هقولك تكتب خطة بحثك ازاي ؟ واي اهم الخطوات اللي بتتبعها
خطوات كتابه خطة البحث ..
1- اختيار عنوان للبحث .
2- كتابة مقدمة .
3- استعراض الدراسات السابقة.
4- تحديد الحدود الزمنية والموضوعية .
5- منهجيّة البحث.
6- الاستنتاجات .
7- المراجع.
هنبدأ نتكلم بالتفصيل ع كل نقطة ..
1- اختيار عنوان للبحث .
ازاي تختار عنوان لرسالتك ؟ هل ليها شروط معينة ؟
طبعا دي تساؤلات دايما بتسألها لنفسك ..
اختيارك للعنوان من اهم الامور اللي لازم تأخذ بالك منها ! لو تلاحظ اي ابحاث او رسائل منشوره من اول نظره للعنوان بتفهم المضمون ايه ؟
ده يدل انك لازم تختار عنوان واضح وسهل ومختصر يعني ف ناس تقولك حوالي 10-15 كلمه , وف مشرفين بيحسبوها بطريقه تانيه يقولك مايزدش عن سطرين يكون أفضل للقارئ .
وكمان لازم تأخذ بالك ان العنوان مايكنش فيه مواضيع كثيره ده بيخلي القارئ مابيركزش في المحتوي وبتكون نتائجة سلبية , ولكن تكون محدد موضوع معين يدل على انك هتتعمق ف التفاصيل بعد كدا .
2- كتابة مقدمة .
في كذا حاجة لازم توضحها في المقدمة بتعتك وهي
• مشكلة البحث الرئيسية.
• موضوع الدراسة المتعلق بالمشكلة دي .
• وايه الطريق اللي هتحل بيها مشكلتك ؟
• وأهمية البحث ده .
كتابتك في الأمور اللي فوق دي لازم تكون مشّوقة يعني تخلي مشرفك يتشد للموضوع ويحس بأهميتة !
بتكتبها ازاي ؟ بتكون مجموعه من الفقرات في تفاصيل تمهد موضوع الدراسة , وبتذكر في الأخير ايه الجهات اللي ممكن تسفيد بالبحث بتاعك ده .
3- استعراض الدراسات السابقة .
هنا حضرتك بتدور علي رسائل وابحاث وكتب ومقالات واي حاجه ممكن تلاقي معلومه عن بحثك , وتلخصها وتحللها ومن خلال عرضك ليها بتكون موضح نقاط القوه والقيود في الابحاث السابقة .
ولازم تأخذ ف الاعتبارالتالي :-
• التركيز : انك تكتب المراجع والابحاث بصوره دقيقة , وانك تركز علي النقط اللي تهمك في البحث.
• البنية : دي بتنظم فيها الدراسات السابقه تأخذ في الاعتبار ترتيب السنوات وبتنظم فيها اوجه التشابه والاختلاف للتسهيل بدل ماتكتب كل نقطه عاور تشرحها منفصله في الخطة بتعتك .
• مواصفات الكُلية : كل كُليه ليها نظامها وبتقترح حاجات معينه في خطوات بحثك فـ انت لازم ترجع لمشرفك وتسأله قبل ماتكتب اي حاجة .
4- تحديد الحدود الزمنية والموضوعية .
هنا بقصد بيها شغلك العملي هتعمله فين ؟ وع ايه بالضبط ؟
يعني انا مثلا كان شغلي عن المياه , حددت المنطقة اللي هجيب منها المياه , والفتره الزمنية اللي هشتغل فيها يعني تشوف مثلا هتحتاج توقيت معين ولا ممكن ف اي وقت .. كل التفاصيل دي بتكتبها وبتوضحها في الخطه بتعتك 😉
5- منهجيّة البحث.
هنا بتوضح خطوات بحثك بشكل مفصل , ولو لقيت نفسك هتسخدم طريقة متطوره عن الابحاث المنشوره هتكتبها وتكتب ايه العلاقه بينها وبين البحث الفلاني , ولو لقيت ف طريقك رسم بياني او اي ادوات توضحيه ماتبخلش ع خطتك وحطها 😀
6- الاستنتاجات .
هنا بتوضح كل اللي استنتجته واستوعبته من خلال اللي فات ده , وبتأكد على اهمية بحثك وانك هتقدر تحل المشكلة اللي شوفتها دي .
6- المراجع .
طالما كتبت الابحاث السابقة يبقى لازم توثقها بالمرجع بتاع البحث وتكتبها بصوره صحيحه حسب المتبع لطريقه كتابه المراجع في الكلية بتعتك .
تم تجميع الماده العلمية من بعض المواقع للأمانه , وتم دعمها ببعض المعلومات حسب ماتوصلت اليه من دراستي ..
اذا استفدت ولو حاجه بسيطة من المنشور..

الأحد، 23 أكتوبر 2022

نصائح عند الاقتباس لضمان الأمانة العلمية


 لتضمن قوة أمانتك العلمية

‏١- لا تقتبس أي فكرة دون ذكر مصدرها سواء كان الاقتباس حرفيا أو بإعادة الصياغة. ودون المرجع فورا حتى لا تنسى.
٢- اسمح للقارئ بسهولة أن يميز بين ما يعود إليك وما تقتبسه.
‏٣- لا تقحم أي اقتباسات رغما عن أنفها لمجرد تكبير قائمة المراجع. ولا تفرط في النقل.
‏٤- أورد جميع وجهات النظر.
٥- لا تحرف قصد الكاتب باجتزاء كلامه أو بحذف جزء منه يغير مقصده.
٦- لا تغير أي حرف إن كان الاقتباس حرفيا، وضع #الاقتباس الحرفي بين علامتي تنصيص إلا مازاد عن ستة أسطر، فافصله سطرا من أعلى وسطرا من أسفل وأربع نقرات من الجانبين، واكتبه بخط أصغر.
٧- لا تدرج مرجع في قائمة المراجع لم تستعن به فعلا في البحث.
٨- لا تستخدم اقتباسات استخدمها غيرك وتنقلها دون ذكر المرجع الثاني والأول. في النص، ويرى سمير نقلا عن تيسير.. وفي الهامش نضع فقط مرجع تيسير.
٩- التزم بالدقة في كتابة الهوامش بحيث يمكن التعرف على المصدر والتوصل إليه وإلى رقم الصفحة.
‏١٠- لا تستند إلى مؤلف معروف بتحيزه أو يعاني عرجا في #الأمانة_العلمية.
‏١١- لا تتقصد الاعتماد على مراجع توافق مزاجك وقياس خصره وتغفل ما يخالفه.
‏١٢- لا ترتكز على مراجع غير رصينة كموسوعة ويكبيديا أو كتب الهواة أو شبكة أبي فهمي أو مدونة أم زكي، ففيها كثير من الأخطاء و #السرقة_العلمية، أو المجلات العلمية الوهمية التي لا تراجع ما تنشر من الأقران.
١٣- لا تورد آراء الخبراء على أنها حقائق علمية أو العكس.
‏١٤- لا تنس التحقق من صدق وثبات استبيانك حتى لا تقع في #التحيز.
‏١٥- لا تنسب نتائجا إلى نفسك لم تصل إليها عبر أدواتك البحثية ليقال عنك آينشتاين زمانك، فثمة مناقشة علنية، والدعوة عامة.
 ( منقول ) 

"

أدوات قد يحتاجها الباحث، لإعادة صياغة النصوص

 أدوات قد يحتاجها الباحث، لإعادة صياغة النصوص

إعادة صياغة النص ‏Paraphrasing‏ تعني التعبير عنه بكلمات وأسلوب آخر، مع المحافظة على فكرته نفسها، باستخدام مرادفات دقيقة. يفيدك ذلك بتجنب استخدام الاقتباسات الحرفية. يمكنك إعادة صياغة النصوص يدويا، لكن في حال لم تكن إنجليزيتك ممتازة، يمكنك استخدام هذه الأدوات:
1. SpinBot
4. Free Article Spinner
7. Free Article Spinning
8. Articlerewritertool
9. Chimp Rewriter

الخميس، 20 أكتوبر 2022

السب والقذف عبر مواقع التواصل الاجتماعي .. هل يفلت الجناة؟


سب وقذف وتهديد وتراشق بالألفاظ .. فخ يقع فيه العديد من رواد مواقع التواصل الاجتماعي، نتيجة لتراجع البعد الأخلاقي ، واعتقاد بعضهم أن هذه الوسائل التكنولوجية لا تطالها يد القانون.
لم يترك المشرع هذه الأمور دون ضوابط؛ فجميعها جرائم منصوص عليها في المواد 166 و306 و308 مكرر من قانون العقوبات ، والمواد 70 و76 من قانون تنظيم الاتصالات رقم 10 لسنة 2003.
في حال تمت الإهانة أو القذف من خلال تطبيق «فيسبوك»، يتم تحرير محضر من خلال إدارة تحقيقات الإنترنت، وهي الجهة الوحيدة المختصة بهذا الأمر، وإذا تمت الإهانة من خلال تطبيق «الواتس اب» مرة أخرى عن نفس الشخص؛ يتم إعداد تقرير في نفس السلطة ويتم تسجيله مع رقم التمديد للرقم الذي تم تسجيله مسبقًا في هذا التقرير.
أما إذا تمت الإهانة من خلال تطبيق «واتسآب» بدون تطبيق «فيسبوك»، يتم تحرير محضر في إدارة مباحث الاتصالات فقط، وهي الجهة الوحيدة المختصة بهذا الصدد، وذلك من أجل توقيع عقوبات السب والقذف على مواقع التواصل الاجتماعي.
#طريقة تحرير المحضر
ـ المحضر يجب أن يحرره الشاكي فقط أو وكيله فقط.
ـ يجب أن يحرر المحضر خلال مدة أقصاها ثلاثة أشهر، الدليل على ذلك هو نص المادة الثالثة من قانون الإجراءات الجنائية.
ـ يجب استيفاء عدد من الشروط لتقديم تقرير من هذا النوع ، وهي ضرورة وجود «لقطة شاشة» أو نسخة من صفحة المتهم الذي ارتكب هذه الجريمة من قبل الضحية.
ـ بعد ذلك يتم تحرير تقرير في تحقيق الإنترنت، وأهم ركيزة لجريمة السب والقذف ركن الدعاية ، ويتحقق ذلك من خلال النشر ، وكذلك ركن إهانة الضحية عمداً.
شروط إثبات جريمة السب والقذف على مواقع التواصل الاجتماعي
1 ـ وجود شاشة مطبوعة تتضمن كلمات الجاني للضحية.
2 ـ وجود نسخة من صفحة الجاني.
الإجراءات التي تتم في التحقيقات
1 ـ يتم إصدار تقرير بعد الذهاب إلى التحقيق عبر الإنترنت مع نسخة من التوكيل الخاص ونسخة من بطاقة المحامي ولقطة شاشة لما تم إهانة أو تشويه.
2 ـ يتم تحرير المحضر من قبل ضابط الشرطة المختص.
3 ـ سيتم إعطاؤك رقم السؤال حول ما إذا كان قد تم تقديم تقرير الفحص الفني في التقرير الذي أعدته الضحية.
4 ـ أم أنها تنتظر حتى يتم إيداعها، وإذا تم تقديم هذا المحضر ، يتم إرسال المحضر إلى إدارة الشرطة المختصة لتدوين المحضر بدلاً من رقم الحالة إلى رقم جنحى مثل أي محضر تم إصداره.
5 ـ تحال إلى النيابة العامة لاتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة حيال الواقعة.
6 ـ تقدم المداولة الى المدعي العام المختص وتحدد له جلسة.
7 ـ يجب على المحامي التركيز جيدًا بين ما إذا كان التقييد والوصف على المادة (306) من قانون العقوبات أو ما إذا كان قد تم تقييدها.
8 ـ وصفها وفق نص المادة (76) من قانون رقم 120 لسنة 2008 بشأن إنشاء المحاكم الاقتصادية.
عقوبات السب والقذف على مواقع التواصل الاجتماعي
ـ إن عقوبات السب والقذف على مواقع التواصل الاجتماعي الحبس مدة لا تقل عن 24 ساعة.
ـ لا تزيد عن 3 سنوات وغرامة لا تقل عن 500 جنيه، ولا تزيد على 20 ألف جنيه لمن يضايق الآخرين عمداً أو يسيء استخدام مواقع التواصل الاجتماعي.
ـ الحبس الإجباري لمدة لا تزيد عن 3 سنوات وغرامة تصل إلى 200000 لمن أهان أو استخدم لغة أجنبية لغرض التشهير.
ـ تعويض مالي يصل إلى مليون جنيه للضحية في قضايا التشهير.
– عنوان الإدارة العامة لتكنولوجيا المعلومات
– تقع الإدارة العامة لتكنولوجيا المعلومات بديوان عام وزارة الداخلية، في التجمع الأول، بالقاهرة الجديدة.
– التواصل
ويمكن للمواطن التواصل مع مباحث الانترنت عن طريق الاتصال بـ“ الإدارة العامة لتكنولوجيا المعلومات“ على الرقم ”۰۲۲٤۰٦۵۰۵۲- ۰۲۲٤۰٦۵۰۵۱ ”أو الخط الساخن ”۱۰۸ ”بإدارة مكافحة جرائم الحاسبات.
أرقام مباحث التليفونات العامة : –
۲۵۷۹۸۱٦٦ / ۲۵۷۷۱۷۵۵
رقم مباحث تليفونات شرق القاهرة: ۲۲۹۰٤۲۲٤
عنوان مباحث تليفونات شرق القاهرة: في مبنى سنترال الماظة الدور الرابع، قدام كوبري النزهة.

نصائح بشأن مناقشة الرسائل العلمية

 أخى الباحث اللى مناقشتك خلاص قربت ركز معايا:

1- الف مبروك مقدماً فقد حان وقت الحصاد ...أوعى تقلق خالص يوم مناقشتك هو يوم عيد بالنسبة ليك مش يوم القيامة وهتقف للحساب لأ خالص ده يوم عيد ويوم إحتفال خلى المعلومة دى فى دماغك وماتخفش ماحدش بيترفض إلا اللى مش عامل رسالة أصلاً ...
2- يوم مناقشتك اوعى تسيب حاجه للظروف خليك عامل حساب لكل حاجه يعنى مثلاً خلى معاك لاب توب للعرض ولاب تانى إحتياطى تحسباً لإى ظروف ...إنزل من بيتك قبل ميعادك بفترة كبيرة علشان توصل بدرى...وهكذا
3- الأهـــــــــــــــــــم بقى هتبدأ إزاى ....
أولاً ................لازم توجه الشكر للمشرف الأول وبعدين لجنة المناقشة وياريت لو فيه أبيات شعر مؤثرة تشد الإنتباه للثناء والشكر...ثم شكر الحضور على تلبية الدعوه ودى فى حدود 3 دقائق أو دقيقتين فقط لا غير أوعى تسرح
ثانياً.................. هتدخل بقى على رسالتك ..فى الأول بلاش سرد للمقدمة حاول تلخص مقدمة الرسالة فى حدود 4 سطور أو 5 بكتير توضح فيها تعريف عام لموضوعك بيتكلم عن إيه.... وإيه هى آخر الدراسات اللى تناولت موضوعك وتناولت إيه وأغفلت إيه وأنت هتضيف إيه..... بلاش سرد جمل وكلمات خليك محدد جداً فى المقدمة....تعريف عام لموضوعك والأبحاث السابقة تناولت إيه فيه وأنت هتضيف إيه
ثالثاً....... خلى بالك إنت وقفت فى الفقرة اللى فاتت عند إنت هتضيف ايه وهنا هتعرض المشكلة الخاصة بموضعك أو ما هى الفجوة اللى تحاول أن تغطيها وهى مشكلة البحث
رابعاً ......هتعرض أهداف البحث أنت عايز توصل لإيه من بحثك
خامسا....لازم تعرض متغيرات البحث وإزاى هتقيس كل متغير منهم
سادسا.....عرض الفروض وهى الحلول المقترحة لحل المشكلة
سابعا........ عرض المجتمع والعينة والأدوات المستخدمة فى الدراسة لتجميع البيانات سواء عن طريق الاستبيان او بيانات ثانوية أخرى
سابعاً ....عرض نتائج البحث الإحصائية ....فى الخطوة دى بقى هتعرض الفرض الأول ثم نتائجه الإحصائية التى توصلت اليها ثم توصياتك التى إستنتجتها من النتيجة الإحصائية ......ثم نفس الكلام مع باقى الفروض
تانى بأقلك خلى بالك والله يوم المناقشة ده يوم عيد ليك وفرح مش يوم القيامة وتقف للحساب لأ خااااااالص وماحدش رسالته بتترفض ولا حاجه كله بيعدى وبيأخد الدرجه وأنت مش أقل من النا اللى أخدت ماجستير ودكتوراه يوم مناقشتك ده اليوم اللى هتحصد فيه مرار وتعب السنوات اللى فاتت من مرمطة لسهر لسفر
أخيراً ...معلش أنا بردوا بأعتذرلك هتأخد كلمتين فى جنابك ...بس مش مشكلة ...أوعى تجادل نهائى مع المناقشين حاضر ونعم وخلاص حتى لو المناقش غلط ....لوطلب منك توضيح وأنت عارف ومتأكد مليون فى المية من إجابتك خلاص رد على السؤال... مش متأكد من إجابتك أسكت خالص وأرجوك اوعى تفتى علشان هتأخد كلمتين فى جنابك تانى ....وخلى بالك رسالتك لازم فيها نقاط ضعف كتير وإنتقادات كتير جدا ...أوعى كثرة الإنتقاد من المناقشين أو أسلوبهم العنيف يخرجك عن شعورك أو يخليك تتوتر ...لأ خالص ده العادى من معظم المناقشين ولازم رسالتك يتم نقدها ولازم ينطلب منك تعديلات فأوعى تخاف أو توتر أثناء المناقشة ..........إستعينوا بالله على قضاء حوائجكم...وأعلموا أن الأمور تجرى بمقادير....وأعلموا أن الله لا يضيع أجر من أحسن العمل ...... بالتوفيق للجميع

الأربعاء، 19 أكتوبر 2022

15 نصيحة ذهبية للباحثين وطلاب الدراسات العليا

 15 نصيحة ذهبية للباحثين وطلاب الدراسات العليا

1. أغلب علامات الترقيم، تُلصق بالكلمة التي قبلها، مثل الفاصلة (،) / الفاصلة المنقوطة (؛) / النقطة (.) / علامة الاستفهام (؟) / علامة التعجب (!) / نقطتا القول : )، وتترك المسافة بعد علامة الترقيم.
2. تلصق الكلمات التي بين الأقواس بالأقواس نفسها، نقول: (بيت) وليس: ( بيت )، “صواب”، وليس: ” صواب “.
3. الواو العاطفة، تُلصق بالكلمة التي تليها، نقول: والبيت، وليس: و البيت.
4. الفاصلة العربية: (،) والفاصلة الأجنبية: (,).
5. لا تترك بين الكلمة والكلمة أكثر من مسافة واحدة.
6. لا تُسرف في وضع علامات التعجب والاستفهام (!!!!!) / (؟؟؟؟؟)، لبيان فرط التعجب أو قوة السؤال، علامة واحدة تكفي.
7. إذا فتحتَ فمَك وأنت تنطق الياء، فاكتبها دون نقطتين تحتها، مثل: حتى، إلى، على، منى، هدى، ندى، (N من لوحة المفاتيح)، وإذا كسرتَ فمَك وأنت تنطقها، فاكتبها بنقطتين تحتها (D من لوحة المفاتيح)، مثل: ذكي، إنساني، عبقري، تلقائي. وإن كان الأمر لا يزال محيّرا بالنسبة لك، فاكتب كل ياءاتك الأخيرة دون نقطتين.
8. للتفريق بين الهاء والتاء المربوطة: أضف الكلمة التي بها الهاء أو التاء، إلى كلمة أخرى بعدها بها ألف ولام، حتى لو كانت بلا معنى، وانطقها، مثلا: مياه، سنقول: مياهلبحر، هل رأيت؟ لقد نطقتَها هاء، فاكتبها هاء، مثال آخر: حياة، نضيفها: حياتلبحر، هل رأيت؟ لقد نطقتها تاء، فاكتبها تاء.
9. جميع الأسماء نضع تحت ألفها أو فوقها همزة، ما عدا: اسم (اسمان) ابن (ابنان)، ابنة (ابنتان)، اثنان، اثنتان، امرؤ، امرأة، الله.
10. جميع الحروف نضع تحت ألفها أو فوقها همزة، ما عدا: (ال) التعريف، مثل: إن، إلى، إلا، إلى…
11. نضع قبل الفعل واوًا، وننطق، لو نطقنا الألف نضع الهمزة، وإن لم ننطقها، لا نضع الهمزة.
مثال: انتَصَر، لو وضعنا الواو ستكون ونْتَصر، أي إننا لم ننطق الألف، فلا نضع الهمزة، ونكتب: انتصر دون همزة، لكن الفعل: أشرق، نقول وَشرق أم وأشرق؟ وأشرق بالتأكيد، أي إننا نطقنا الألف، لذا نضع الهمزة.
12. ضع الهمزة تحت الألف، لو كسرت فمك في النطق: إٍنسان، إِنّ، إِقبال، وما عدا ذلك ضعها فوق الألف: أُستاذ، أًنا…
13. التنوين يُوضع على الحرف قبل الألف، وليس الألف نفسها، نقول: بيتًا، وليس: بيتاً.
14. اكتب (إذًا) دائمًا، (إذن) لها شروط معينة لكتابتها في الجملة، لم تعد على الأغلب تتحقق في أسلوب كتابتنا المعاصر، كأن تقول (سأزورك غدًا، فيرد المخاطب: إذن أنتظرك).
15. تحذف ألف ابن، إذا وقعت بين اسمين، أحدهما أب للآخر، مثل: عمر بن الخطاب، علي بن أبي طالب، أما عيسى ابن مريم، فلا نحذف ألفها، لأن السيدة مريم أم عيسى لا والده.

قسم النتائج Results في مقالة علمية

 قسم النتائج Results في مقالة علمية

- وظيفة قسم النتائج هي الإجابة على سؤال "ماذا؟" "ماذا وجدت من خلال بحثك؟" أو "إلامَ توصلت؟". أو "ما هي نتائجك؟"
- لاحظ أن نتائج البحث هي الإجابات على أسئلة البحث، وهي زبدة البحث والمكان الذي تظهر فيه الإضافات العلمية التي قدمها الباحث.
- أحياناً يتم دمج قسم النتائج Results مع قسم المناقشة Discussion، ولا سيما عندما يكون حجم الاثنين قصيراً، أو عندما تشترط المجلة دمجهما معاً. لذلك تأكد من شروط المجلة أو راجع بعض مقالاتها.
- نتائج بحثك يجب أن تجيب على أسئلة بحثك وتحقق أهدافه أو فروضه فقط لا غير، ووفق التسلسل ذاته. لذلك لا تضع أي نتائج لا ترتبط بسؤال أو أسئلة بحثك وأهدافه. ولكن في حال وصلت لنتيجة زائدة وتريد ذكرها فقم بإضافة سؤال يرتبط بها إلى أسئلة بحثك.
- في استعراضك لنتائجك يجب أن تحدد، وفقاً لطبيعة بحثك، إن كنت ستعتمد على أسئلة بحثك أو أهدافه أو فروضه.
- اكتب فقط النتائج، دون أي تعليقات أو تفسيرات معها؛ لأن مكانها هو قسم المناقشة، إلا إن كانا معا في قسم واحد.
- يمكنك استخدام طرق تمثيل البيانات في قسم النتائج، مثل الجداول والصور والأشكال البيانية. ولكن لا تستخدم طريقتين لتمثيل المعلومة نفسها. فلا يصح أن تضع بيانات في جدول ثم تمثلها بشكل بياني. اختر التمثيل الأنسب هذا أو ذاك؛ فالتكرار لا معنى له، وهو مرفوض.
فلا تقل: "وكما يبدو من الجدول أن البند 1 حصل على أعلى متوسط حسابي، وأن البند الثاني كان انحرافه المعياري.." فهذا تكرار لا معنى له.
- لكن مثلاً لو كان لثلاثة بنود سمة معينة مشتركة فتعلق عليها دفعة واحدة. "نلاحظ أن البنود كذا وكذا وكذا حققت..."
- أيضا لا تضع بيانات في جدول ثم تعيد كتابتها نصياً.
- استخدم الجداول أو الأشكال في حال كانت البيانات كثيرة، أما إذا كانت محدودة العدد فاكتبها نصياً.
عادة البحوث الكمية تعرض في جداول أو نسب مئوية وتكرارات وانحرافات معيارية، أما البحوث الكيفية فنستعرضها كتابياً.
- اذكر النتائج الإيجابية والسلبية معاً. لا تخجل من عرض نتائج تراها مغايرة لفرضيتك؛ لأنها نتيجة. فمثلاً إذا طورت خوارزمية (علوم الحاسوب) ولم تجد أنها أفضل من خوارزميات غيرك، فاذكر نتيجتك دون استحياء. فهذه نتيجة مهمة لمن سيأتي بعدك.
وأيضاً، لا يعني وجود فروق إحصائية أن بحثك جيد حتما، وأن عدم وجود فروق أن بحثك ضعيف بالضرورة. فعدم وجود فروق هو أيضاً نتيجة تستحق الذكر.
- حدد نتائجك التي تعد جديدة بوضوح، بكتابتها بخط غامق للفت النظر إليها.
في الغالب زمن الأفعال المستخدمة هو الزمن الماضي وأحيانا المضارع حسب السياق.
مثال: كشفت الدراسة أنه يوجد علاقة طردية قوية 0.8 بمعامل بيرسون بين المبيعات والإنفاق على التسويق.
في اللغة الإنكليزية:
Past tense:
يجب استخدام الفعل الماضي لوصف نتائج العمل والبيانات التي يتم تقديمها لأول مرة في المستند الحالي بالإضافة إلى الملاحظات والتفسيرات، ولوصف النتائج النابعة من تجربة البحث أو الاختبارات الإحصائية.
Overall survival was greater in the control group than…
Protein levels increased in…
Our results provided evidence that…
Present tense:
يجب استخدام المضارع لوصف البيانات التي تظهر في الأشكال والرسوم البيانية والجداول. لذلك قد يكون لديك جمل تجمع بين أفعال المضارع والماضي.
Figure 4 indicates that mice treated with drug X survived longer than the control mice
قد تكون صورة ‏تحتوي على النص '‏‎Results Section‎‏'‏
٢٣
١٨ مشاركة
أعجبني
تعليق
مشاركة