الاثنين، 25 مايو 2020

شروط الزواج في مصر الفرعونيه؟

 شروط الزواج في مصر الفرعونيه؟
أولاً : رضاء طرفي الزواج :
في القانون المصري الفرعوني مكنوش ببعترفوا بعقد الزواج إلا إذا كان منعقد بإرادة الطرفين (الولد،البنت) والمرأه الفرعونيه كان زيها زي الرجل ومن حقها انها تختار زوجها ، والقانون الفرعوني مكنش للاب تزويج ابنته غصب عنها والعرف يسمح في مصر القديمه "كان الخطيب بيروح الي والد خطيبته وبيتفق معاه علي خطبة إبنته منه وكانت البنت بتعبر عن إرادتها في انها تقبل الزواج أوترفض من غقر مايكون في اي ضغط عليها.
⇦سؤال: ماذا عن سن الزواج في القانون الفرعوني لايوجد اي وثائق خلفتها لنا الحضاره الفرعونيه يعني مفيش اي حاجه من الوثائق الفرعونيه بتحدد بالظبط السن بيبقي كام ؛ وده ادي ان يبقي في اختلاف في اراء الفقهاء
◆بعض الفقهاء قالوا ان الزواج المبكر كان أمر واقع في مصر الفرعونيه.
◆وهناك بعض من الفقهاء قالوا انه بما ان الاثار والوثائق خاليه من اي معلومات عن سن الزواج فإن ده يدل علي ان المشرع الفرعوني مكنش واخد الموضوع في اعتباره خاصةً وان المصرين القدماء كانوا بيشجعوا علي الزواج المبكر لانه نافعرللمجتمع والفرد.
سؤال⇦ مدي اشتراط الكتابه لابرام عقد الزواج؟
الرأي الراجح: بيقول ان الكتابه مكنتش شرط الانعقاد الزواج في مصر الفرعونيه ولكن الكتابه كانت ضروريه فقط في اثبات بعض العلاقات الماليه بين الزوجين اما عقد الزواج فبيتم بالتراضي بس.
◆وقد فرق هذا الرأي بين مرحلتين:
الزواج في مصر الفرعونيه :-
* المرحله الاولي : الزواج غير الموثق او غير المكتوب.
*المرحله الثانيه: هي مرحله ثوثيق العقد
→_→→_→→_→
ــــــــ شكل الزواج ــــــ
⇦سؤال :ماهو شكل الزواج وهل كان الزواج دينياً ام مبدئياً
-تعددت اراء الفقهاء في الموضوع ده بين مؤيد ومنكر ، ولكننا ممكن ناخد بالرأي اللي بيقول ان الزواج في مصر الفرعونيه كان بيتم بإتباع مراسم بتتميز بأنها واخده الطابع الديني فإذا كان المصريين اكثر الشعوب اللي متمسكه بأصول الدين فطبيعي ان النظام الاسره ( بصفة عامه) ونظام الزواج (بصفه خاصه) يكونوا متأثرين بالدين ، وكانت إجراءات الزواج بتم في احد المعابد، ولازم يشهد عليها عدد من الشهود في حضور كاهن (شيخ مثلاً) الالهه تبارك الاسره الجديده وتشهد علي عقدها.
ثانياً :-موانع الزواج
(مهم جداً وممكن يجي سؤال لوحده)
*موانع الزواج:-
1-قرابة النسب :في قانون مصر الفرعونيه مكنش في اهتمام بموضوع قرابة النسب ومكنوش شايفينه سبب لمنع الزواج الا في حالات قليله ومش بس كده ده كمان القانون كان بيسمح بالزواج بين الراجل وبنت اخته والرجل بنت اخوه.
أما فيما يتعلق بالزواج بين الاخ والاخت فقد انقسم الباحثون الي اتجاهين :-
الاتجاه الاول:-انصار هذا شايفين ان مصر الفرعونيه عرفت زواج الاخ من اخته إستناداً الي ان في نصوص فيها كان الزواج بينادي علي زوجته بلفظ (اختي) وكمان كان الاب يتزوج من ابنته زي (الملك سنفور تزوج ابنته) و رمسيس الثاني تزوج واحده او اكثر من بناته.
⇦الاتجاه التاني :انصار هذا الاتجاه ده شايفين ان زواج الاخوات كان امر معروف في الاسر المالكه وكانوت بيعملو كده عشان يحافظوا علي صفاء ونقاء الدم الملكي في نظرهم ذو طبيعه إلهيه ف ماينفعش انه يختلط بعامة الشعب يعني كانوا بيقفلوا الباب في وش الطامعين في العرش(لان العرش من حق البنت والابن اللي بتولدو من ام ملكه ومن اب ملك)
2-اختلاف الطبقه الاجتماعيه :-
⇦يذهب البعض الي ان الزواج كان محرم بين الطبقات المختلفه في مصر الفرعونيه ،فكان المقري القديم بيفضل انه يتزوج واحده نفس الطبقه.
⇦ويذهب البعض الي ضرورة التفرقه بين العهود الفرديه ودي اللي سيطر عليها النظام الاقطاعي ففي العهود اللي سادت فيها الفرديه نلاقي ان في نوع من المثواه بين افراد المجتمع ف مفيش فرق بين الاشراف وعامه المجتمع
⇦اما العهود الاقطاعيه:
ف ديه بتتميز عادةً بانها بتقسم المجتمع طبقات وبتحدد حقوق الفرد تبعاً لطبقته او الطبقه اللي بينتمي ليها والطبقات دي كانت بتقفل علي نفسها ومش بتسمح لحد من الطبقات القليله ان ينتمي ليها ودا ينتج عنه عدم وجود زواج مختلف بين الطبقات المختلطه
3-اختلاف الجنسيه يذهب البعض الي ان اختلاف الجنسيه كان مانع من موانع الزواج عند المصرين القدماء يعني مينفعش زواج الاجانب من المصريين في العصر الاقطاعي
ومع ذلك فبعض ملوك مصر تزوجو من بلاد اجنبيه تدعيماً للعلاقات بين البلدين ( وده في حالات خاصه)
⇦ويذهب البعض إلي انهم بيعتبروا ان الزيجات ديه كان الهدف منها سياسي .
ثالثاً :-
مدفوعات الزواج:
1-الصداق(المهر)
بتشيير الوثائق اللي بتختص بعقود الزواج الي ان الزواج كان في التزام بتقديم المهر الي الزوجه وكان ركن اساسي في الزواج وبيتم دفعه نقداً في صورة (الدبن -الكيت)
و#عيناقي شكل كمية من المحصولات او قطعه من الارض.
2-الدوطه (البائنه)ظهر نظام مكنش معروف من قبل ظهور النظام الاقطاعي وده نظام الدوطه اللي علي اساسه يتدفع الزوجه او اسرتها مبلغ للزواج بمناسبة عقد الزواج مع العلم ان هذا النظام كان سائد في مصر السفلي فقط لا في مصر العلوي.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق